lördag, november 07, 2009

Fisksoppa och hjärtan!

Har varit full rulle i veckan trots att ett fotojobb och läkarbesök blev inställt pga sjukdom (inte hos mig alltså). Dessa saker blev flyttade till nästa vecka istället så nästa vecka lär ju också bli fulltecknad. Igår var jag ju som jag berättade i förra inlägget på pysselfrukost hos Sally Bazar. Supermysigt och härligt trevliga männsikor även om det inte blev så mycket pysslat utan mest pratat :) Fick då äntligen träffat den sprudlande, glada och härliga Petra (petrified in pink). Vi hade så mycket att prata om så det var svårt att sluta :) Känns ju som man redan känner varandra när man äntligen träffas :) Så roligt jag hade, måste snart träffas igen så vi får prata vidare.

Idag har varit en riktig städdag här hemma. Eftersom maken var borta hela förra helgen och spelade och jag inte riktigt kände för att städa, var hemmet verkligen i behov av en riktig städning. Ikväll ska vi dessutom bjuda våra goda grannar på middag. Därför tänkte jag idag för en gång skull dela med mig av ett supergott recept. Det är recept på vår goda fisksoppa som vi brukar laga varje höst när det blir dags att kura in sig och njuta av höstmys :) Den är perfekt att bjuda på eftersom det blir väldigt mycket mat.

IMG_7548 kopiaIMG_7553 kopia

Sydfransk fisksoppa

3st morötter
2st gula lökar
1 purjolök
1 bit fänkål
3st fiskbuljongtärningar
1,5L vatten
2st burkar krossade tomater
4st vitlöksklyftor
3tsk torkad timjan
4st lagerblad
1 påse saffran
1tsk salt
2-3krm svartpeppar
0,5L mjölk eller grädde (beror på vilken fetthalt man vill ha)
fiskfilé av t ex torsk, kolja eller spätta
ca 1 kg räkor

Gör så här:
- Skala och rensa morötter, lök, purolök och fänkål. Skär i mindre bitar och lägg i STOR gryta. Tillsätt även vatten, pressad vitlök, timjan, lagerblad, saffran, salt och svartpeppar och de krossade tomaterna. Koka upp och låt sjuda tills grönsakerna är mjuka, ca 15 minuter.

- Sila över buljongen i en bunke och plocka bort lagerbladen. Kör grönsakerna i en matberedare och lägg sedan tillbaka i buljongen.

-Tillsätt mjölken eller grädden. Rör om och låt soppan koka upp. Dela fisken i mindre bitar och låt dem sjuda i soppan ca 3 minuter.

- Skala räkorna. Tillsätt räkorna precis innan servering.

Gott till soppan: Blanda creme fraiche med pressad vitlök efter smak.

Jag kan lova att denna soppa är underbart god :)

IMG_7557 kopiaIMG_7558 kopia
Massproduktion av hjärtan just nu, får se vad det kommer att bli av dem. Hade massa lappar över från när jag sydde lapptäcke. De passade perfekt till dessa hjärtan.

1 kommentar:

Jenny Bergvall sa...

Syr också en massa hjärtan just nu. Här skall blir hjärtan på tråd med bjällra i slutet och kanske gör jag en hjärtgirlang ;)